“We staan te popelen om weer te spelen”

Rolf Verbeek dirigeert de 4e symfonie van Bruckner

Op 1 juli, de dag dat er weer 100 mensen bij elkaar mogen komen, speelt Camerata RCO onder leiding van de Rolf Verbeek de 4e symfonie van Bruckner, door de componist zelf de romantischegenoemd.

De symfonie, die normaal de bezetting van een volledig symfonieorkest vereist, is door de jonge dirigent Rolf Verbeek bewerkt tot een kamermuziekversie voor 10 musici. Het podium van de Noorderkerk is te klein om hen op veilige afstand van elkaar te kunnen laten spelen. Daarom wijken we voor deze bijzondere gelegenheid uit naar de Westerkerk. Een groots en meeslepend concert in de intieme setting waar de Noorderkerkconcerten om bekend staan! Op 2 juli speelt Camerata de symfonie ook in de majestueuze Martinikerk in Groningen.

Rolf Verbeek: “De composities van Bruckner zijn als een kathedraal en passen daarom als geen ander in deze prachtige kerken. Camerata behoort tot de mondiale top en het is daarmee een unieke kans om hen te zien spelen, na al die weken zonder live muziek. Normaal gesproken speelt Camerata vaker in het buitenland dan in Nederland en na de stilte van de lock-down, staan zij te popelen om weer te spelen. Dit is een unicum voor Amsterdam, en zeker voor Groningen!”

Vooruitziende blik
Door de 1,5 meter-regels zijn concerten van grote orkesten voorlopig niet mogelijk. Verbeek is dan ook blij dat hij – reeds begin dit jaar – heeft besloten om de 4e symfonie van Bruckner te bewerken voor een klein ensemble. Verbeek, lachend: “Noem het een vooruitziende blik… Ik wilde graag iets nieuws creëeren. In de tijd die vrijkwam door de coronacrisis heb ik het arrangeren ontdekt. In de afgelopen maanden had ik daar ook alle tijd voor. Er bestond al een prachtige kamermuziekversie van de 7e symfonie van Bruckner, en ook de 4e blijkt zich hiervoor uitstekend te lenen. Het is natuurlijk geweldig dat een top ensemble als Camerata het wil spelen! Ik heb zelf een bijzondere band met het stuk omdat ik het als hoornist heb gespeeld met het Jeugd Orkest Nederland. Het mooiste van het stuk is het begin met die verstilde strijkers waar de stralende hoorn bij komt…”

“Ik vind de 4e symfonie nog meer tot de verbeelding spreken dan de 7e. Het is de enige symfonie waaraan Bruckner zelf een naam meegaf: de Romantische. Het is een echte natuursymfonie, waarin de geluiden van vogels en het bos doorklinken. In de finale ontvouwt de natuur zich in haar volle glorie, pracht en monumentaliteit. Eigenlijk verbaast het me dat deze symfonie niet eerder is bewerkt voor een kleiner ensemble. Ik vermoed dat er de komende periode een grote behoefte ontstaat aan dit soort arrangementen, omdat grote orkesten nog niet kunnen optreden.”

“Als zo’n geweldig ensemble het werk vervolgens wil spelen, neem ik zo’n uitdaging natuurlijk met beide handen aan. Ik hoop dan ook dat dit naar meer smaakt. In het interbellum zijn meer symfonieën voor een kleinere bezetting bewerkt. Dat was toen onvermijdelijk door de slechte economische tijden. We hebben nu een andere reden om dat te doen, maar het past uitstekend!”

Repetities
Omdat door de coronaregels ook repeteren lastig is, gebeurt dat voor deze concerten pas op het laatste moment. Rolf: “Ruim een week voor het concert spelen we alles door en kunnen we partijen op elkaar afstemmen. En dan hebben we de twee dagen voor het concert nog om goed op elkaar in gespeeld te raken. De leden van Camerata zijn normaal gesproken razend druk, maar ook heel goed op elkaar ingespeeld. Ze hebben nu alle tijd om zich dit arrangement eigen te maken en ik weet zeker dat we het met elkaar tot een succesvolle première brengen.”

Verbeek vindt het jammer dat er slechts twee keer tachtig bezoekers van de concerten kunnen genieten. “Natuurlijk hadden we dit concert het liefst voor 500 mensen gespeeld, maar de manier waarop we het nu doen, maakt deze twee premières misschien wel nog meer bijzonder. De timing is bizar geweest, maar deze uitvoering op dit moment is uiteindelijk een unicum. Ik hoop heel erg dat het gaat lukken dat Radio 4 er opnamen van gaat maken. We plannen zelf  een videoregistratie  zodat uiteindelijk nog veel meer mensen ervan kunnen gaan genieten.”

Voor de concerten op 1 en 2 juli zijn slechts 80 plaatsen beschikbaar, omdat de bezoekers op 1,5 meter afstand moeten worden geplaceerd. Wij volgen daarbij ten alle tijden de richtlijnen van het RIVM en de overheid.