NB. Dit is een testen voor toegang event. Bij binnenkomst moet u de QR code van uw vaccinatie, herstelbewijs of negatieve test laten scannen. Met het programma Delizie della Tiorba onthult Fred Jacobs de Italiaanse inspiratie voor Franse musici. De theorbe, een Italiaanse uitvinding, werd vanaf het midden van de 17e eeuw in Frankrijk gebruikt als begeleidings- en solo-instrument. De belangrijkste componist onder Louis XIV, Jean-Baptiste Lully (1632-1687), gebruikte het instrument vaak in zijn opera’s en zijn ‘onnavolgbare’ stijl werd geïmiteerd door Franse theorbe-spelers als Charles Hurel, Estienne le Moine en Robert de Visée. Zowel in hun bewerkingen van Lully’s Airs d’opéra als in hun eigen stukken is dat te horen. Daarnaast komen in de preludes typisch Italiaanse stijlelementen (gebonden notenreeksen, campanella-effecten…) voor zoals we kennen van de Romeinse virtuoos Giovanni Girolamo Kapsperger. Van hem worden o.a. recentelijk ontdekte stukken uitgevoerd.
Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij is lid en medeoprichter van The Locke Consort, dat naam maakte op het gebied van 17e-eeuwse Engelse kamermuziek. Daarnaast is hij continuo-speler bij The Gabrieli Consort and Players, The Parley of Instruments, het barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging en het Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper waar hij meewerkte aan alle Monteverdi- en Cavalli-producties sinds 1997. Fred Jacobs treedt op als begeleider van Johannette Zomer, Charles Daniels, Mieneke van der Velden, Lidewij van der Voort en Maarten Koningsberger. Zijn cd-opname met solomuziek van Robert de Visée, gespeeld op de relatief onbekende Franse theorbe, ontving internationale lof: ‘an absolutely splendid recording’ volgens het gezaghebbende tijdschrift Early Music. Fred Jacobs is regelmatig te gast op de belangrijkste festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Hij speelt in operaproducties in London, Parijs, München, Amsterdam en Florence. Verder werkte hij met dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Ton Koopman, Andrew Parrot, Marc Minkowski, Ivor Bolton en Richard Egarr. Met sopraan Emma Kirkby, alt Carolyn Watkinson en sopraan Anne Azéma verzorgt hij workshops rond het Engelse luitlied en het Franse ‘Air de Cour’. Sinds 1995 is Fred Jacobs als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op verschillende aspecten van de luit en theorbe in de 17e eeuw. Hij gaf lezingen over de Franse theorbe ten tijde van Louis XIV (Centre de Musique Baroque de Versailles, 2012) en over de populariteit van de luit in Frankrijk ca. 1650.
Programma met werken van Giovanni Girolamo Kapsperger, Charles Hurel, Estienne le Moine en Robert de Visée