Sebastiaan Kemner, tromboneAndrea Vasi, pianoNicholas Moroz, guitar and electronicsVogelzang en mantra’s delen een kwaliteit die verder gaat dan taal en dateert uit een vooraf opgenomen tijd. Beide worden vaak in een rituele setting geplaatst en delen bepaalde structurele eigenschappen, evenals een gebrek aan absoluut doel. Hoewel soms taal wordt geïntroduceerd in mantra’s, verliezen de woorden hun inherente betekenis door het repetitieve karakter van het ritueel waarin de mantra wordt gebruikt. En waar vogelzang vaak wordt vergeleken met taal en gekoppeld wordt aan verschillende overlevingsinstincten binnen het ornithologische rijk, heeft onderzoek ook aangetoond dat vogelzang niet eenvoudig in functionalistische, utilitaire of pragmatische termen kan worden uitgelegd, en dat vogels vaak lijken te zingen simpelweg omdat ze graag. Olivier Messiaen herkende deze gemeenschappelijke gronden toen hij de roep van de zanglijster beschreef als “à la manière d’une incantation”. Messiaen vertaalde op beroemde wijze vogelgezang naar zijn composities en legde zo een verband bloot met de ‘taal’ van muziek, die hetzelfde oude, onverklaarbare boeiende rijk deelt met mantra’s en vogelgezang – die allemaal samenkomen in het ritueel, het concert. ProgrammaGiacinto SCELSI (1905-1988)Mantram, canto anonimotranscr. Michael SVOBODANicholas MOROZ (*1991)Her still singing limbsOlivier MESSIAEN (1908-1992)from: Harawi