Merel Vercammen met Hermine Deurloo & Anton Goudsmit. In de Uilenburgersjoel!

LET OP! DIT CONCERT VINDT PLAATS IN DE UILENBURGERSJOEL!
Nieuwe Uilenburgerstraat 91, Amsterdam

Chromaticity

Tijdens dit concert laat Merel een droom in vervulling gaan door samen te spelen met mondharmonica-virtuoos Hermine Deurloo en jazzgitarist Anton Goudsmit. Het wordt een concert waarbij de grenzen tussen klassiek en jazz vervagen. Naast werken als Strange Meeting van Bill Frisell en Docter’s Wind van NRBQ klinken ook eigen composities van de drie musici en gaan ze samen improviseren. Merel zal naast haar gewone viool ook op een elektrische viool spelen.

Daarnaast komt de fabuleuze danseres Sofiko Nachkebiya van Club Guy and Roni dansen op deze heerlijke klanken.

foto: Marco Borggreve

Erik Bosgraaf – Bach & Vivaldi

Bach & Vivaldi

In zijn tweede Signature Concert leren we Erik nog beter kennen. Hij speelt een heerlijk barokprogramma met virtuoze werken van Bach, Vivaldi en een nieuw werk van de Amersfoortse componist Matijs de Roo. Hij wordt muzikaal versterkt door Marije van der Ende op fagot en het Ensemble Cordevento.

foto: Marco Borggreve

Presentatieconcert Artistiek Collectief – Bach & The ZOO goes jungle

Presentatieconcert Artistiek Collectief

 

Maar liefst 4 van de 5 musici van het Artistiek Collectief spelen tijdens dit concert mee en daarom maken we van de gelegenheid gebruik om het project Muziek met Impact officieel te lanceren! Wil je het artistieke team van de Noorderkerkconcerten leren kennen en te weten komen  wat er allemaal nog staat te gebeuren ook achter de schermen? Kom dan vooral naar dit bijzondere concert.

Improvisatie in de klassieke muziek, dat hoor je niet vaak. Violiste Merel Vercammen brengt daar verandering in met haar nieuwe album The Zoo, dat volledig uit geïmproviseerde muziek bestaat. ‘Ik wil verrassing terugbrengen in het genre.” kopte de NOS in september 2019. Merel Vercammen nodigde acht musici uit om duo-improvisaties op te nemen, en het resultaat is een verzameling “instant compositions” die haar aan dieren deden denken.

Merel: “We zijn gewend geraakt aan een scheiding tussen uitvoerenden en makers. Iemand die eindeloos aan zijn streektechniek heeft geschaafd, kan toch niet wedijveren met een componist die dáár zijn hele leven aan wijdt? Het kan geen kwaad om te beseffen dat die scheiding niet alleen kunstmatig, maar ook nog betrekkelijk jong is. Voor componisten van voor de Tweede Wereldoorlog was het nog wel gebruikelijk om meerdere petten op te hebben. Musici die we nu als componist adoreren, waren in hun tijd misschien eerder nog uitvoerder: denk alleen al aan Sergej Rachmaninov of Franz Liszt, of zelfs Johann Sebastian Bach: iemand die in dienst van de stad en ter ere van God muziek speelde, of die nou van hem was of van iemand anders.”

In dit concert laten de musici van het artistiek collectief zich in volle breedte horen. Op het programma staat o.a. de Tweestemmige Inventie no.7 van Bach, in een uitvoering voor viool en cello door Merel en Amber.  Daarna wagen de musici zich aan een aantal vrije improvisaties volgens het concept van The Zoo. Het publiek wordt gevraagd om ‘verzoekdieren’ en de musici beelden vervolgens het karakter van uw favoriete dier uit. Een live gecomponeerde Carnaval des Animaux! 

The Zoo ontving lovende reacties in de pers:“Zowel als project als in de uitwerking hoogst uitzonderlijk.” – Mischa Spel, NRC ★★★★“Hoed af voor klassiek violiste die buiten de gebaande paden durft te treden.” – Erik Voermans, Het Parool“Het interessante aan de verzameling is dat je telkens weer hoort hoe twee mensen een gesprek met elkaar aangaan en hoe dat telkens weer iets unieks oplevert” – Frits van der Waa, De Volkskrant★★★★

foto credits: Merlijn Doormenik

Amber Docters van Leeuwen – Helix Trio & Pieter Wispelwey

Helix Trio & Pieter Wispelwey

Amber heeft een eigen strijktrio met violiste Birthe Blom en altviolist Joël Waterman. Ze spelen bij dit concert het strijktrio Op. 9 Nr. 3 in c klein van Beethoven en de Aubade voor strijktrio van George Enescu. Voor het laatste stuk voegt niemand minder dan stercellist Pieter Wispelwey zich bij het Helix Trio. Ze spelen dan het bijzondere strijkkwartet van Anton Arensky Op. 35 dat niet voor de klassieke strijkkwartetbezetting is geschreven. In plaats van twee violen zitten er twee celli in dit werk. Een uniek werk vol pure hartstocht.

Erik Bosgraaf – Bach het een onsje meer zijn?

Bach het een onsje meer zijn?

Bach, Bach en nog eens Bach. Van Bach is er nooit genoeg dus Bach het van Erik best een onsje meer zijn. Samen met Ernst Reijseger duikt Erik in de wereld van Bach op een geheel unieke wijze. Ze creëren “comprovisaties” oftewel een mix tussen compositie en improvisatie, zoals dat in Bachs tijd ook heel normaal was. In de week voorafgaand aan dit concert zijn Erik en Ernst te vinden op de lagere school Klein Amsterdam in Noord. Hier gaan ze in het kader van de Impact Events een paar klassen leren improviseren. De kinderen zullen ook aanwezig zijn bij het concert en misschien wel een hele kleine demonstratie geven van wat ze die week geleerd hebben.

credits foto: Jelmer de Haas

Olga Pashchenko – Herr Tartüff

Herr Tartüff
Tijdens Olga’s Signature Concert steekt ze een ouderwetse kunstvorm in een modern jasje.  Ze begeleidt de stomme film Herr Tartüff met speciaal hiervoor samengestelde muziekfragmenten en live geluidseffecten door Jed Wentz. De Noorderkerk bouwen we voor dit concert om tot bioscoop/concertzaal.

Om zijn rijke grootvader te waarschuwen voor diens boosaardige huishoudster, zet een jonge man een filmvertoning op poten van Molières bedriegerskomedie Tartuffe. Met deze film-in-film kende regisseur Friedrich Wilhelm Murnau de nog jonge filmkunst een opvallende rol toe: zij houdt de toeschouwers een spiegel voor.

De film-in-film is Molières beroemde 17e-eeuwse komedie over de ontmaskering van de nepgoeroe Tartuffe. Die verfilmde Murnau in de stijl van die tijd, met klassieke kostuums en spel. De titelrol was voor de latere Oscarwinnaar Emil Jannings. Voor de raamvertelling, die zich afspeelt in de twintigste eeuw, experimenteerde de cineast volop met moderne technieken, zoals subjectieve camerastandpunten en close-ups.

Herr Tartüff (1925) van Friedrich Wilhelm Murnau met muziek van Cécile Chaminade, Frédéric Chopin, Charles Gounod, Edvard Grieg, Charles Koechlin, Franz Liszt, Felix Mendelssohn Bartholdy, Amilcare Ponchielli, Maurice Ravel, Camille Saint-Saëns, Franz Schubert en Pjotr Tsjaikovski samengesteld door Jed Wentz
credits foto: Yat Ho Tsang

Merel Vercammen & Nikola Meeuwsen

We trappen het seizoen af met een prachtig programma. Merel neemt de kersverse winnaar van de Grachtenfestivalprijs mee; pianovirtuoos Nikola Meeuwsen. Samen gaan ze door het repertoire van de grote sonates. Op het programma staat de c-klein sonate van Johann Sebastian Bach en de magistrale sonate van César Franck.

credits foto: Marco Borggreve

À La maniere d’une Incantation

Sebastiaan Kemner, trombone
Andrea Vasi, piano
Nicholas Moroz, guitar and electronics 

Vogelzang en mantra’s delen een kwaliteit die verder gaat dan taal en dateert uit een vooraf opgenomen tijd. Beide worden vaak in een rituele setting geplaatst en delen bepaalde structurele eigenschappen, evenals een gebrek aan absoluut doel. Hoewel soms taal wordt geïntroduceerd in mantra’s, verliezen de woorden hun inherente betekenis door het repetitieve karakter van het ritueel waarin de mantra wordt gebruikt. En waar vogelzang vaak wordt vergeleken met taal en gekoppeld wordt aan verschillende overlevingsinstincten binnen het ornithologische rijk, heeft onderzoek ook aangetoond dat vogelzang niet eenvoudig in functionalistische, utilitaire of pragmatische termen kan worden uitgelegd, en dat vogels vaak lijken te zingen simpelweg omdat ze graag. Olivier Messiaen herkende deze gemeenschappelijke gronden toen hij de roep van de zanglijster beschreef als “à la manière d’une incantation”. Messiaen vertaalde op beroemde wijze vogelgezang naar zijn composities en legde zo een verband bloot met de ’taal’ van muziek, die hetzelfde oude, onverklaarbare boeiende rijk deelt met mantra’s en vogelgezang – die allemaal samenkomen in het ritueel, het concert. 

Programma

Giacinto SCELSI (1905-1988) 

Mantram, canto anonimo 

transcr. Michael SVOBODA 

Nicholas MOROZ (*1991) 

Her still singing limbs 

Olivier MESSIAEN (1908-1992) 

from: Harawi 

  1. Doundou tchil

transcr. Sebastiaan KEMNER 

Koen KAPTIJN (*1976) 

AIR 

Olivier MESSIAEN (1908-1992) 

from: Harawi 

  1. Amour oiseau d’étoile

transcr. Sebastiaan KEMNER 

TRADITIONAL 

El cant dels ocells 

arr. William WINTERBOTTOM 

 

Fanny & Felix – Olga Pashchenko

Dit programma is een eerbetoon aan de vrouwelijke componist Fanny Mendelssohn, de ‘zus van’. In
de 19e eeuw was zij als vrouw uitgesloten van een componistencarrière, terwijl de kwaliteit van

haar composities regelmatig die van haar broer Felix overtrof. Olga laat in de Lieder ohne Worte de muziek voor zichzelf spreken.

 

credits foto: Yat ho Tsang

In de ban van….Messiah 15:45 – uitverkocht

HET CONCERT BEGINT OM 15:45 EN DUURT EEN UUR.
Voor dit concert is er een wachtlijst. U kunt mailen naar [email protected] o.v.v Messiah 15:45 voor een wachtlijstplek.

Vier jonge zangers gecoacht door bariton Maarten Koningsberger schitteren in de solo partijen van Handels Messiah. Het Amsterdams Bach Consort en Carthago Consort staan onder leiding van Niek Idelenburg.

Solisten

Francesca Pusceddu –  sopraan

Gerben van der Werf – counter tenor

Max Bruins  –  tenor

Rolfe Dauz – bariton